Veel klanten vragen zich af hoe ik mijn prijzen bepaal. ‘Hij roept maar wat,’ denken ze dan, vaak op basis van ervaringen met andere stemmen. Toch zit er een logica achter, want geen enkel serieus bedrijf ‘roept maar wat’ of ‘kijkt hoe gek hij het kan maken.’ Zo kun je immers nooit scherpe prijzen bieden!

Om transparant te maken hoe ik mijn tarieven bepaal, heb ik de (unieke) tariefcalculator laten ontwikkelen. Hiermee kunt u de tekst invoeren, waarna het aantal woorden wordt berekend. (Uw tekstverwerker kent dat truukje trouwens ook, dus u mag ook meteen het aantal woorden invullen.) Vervolgens gebruikt de calculator een staffel. Hoe meer woorden een opdracht omvat, hoe lager de prijs per woord.

Daarnaast geldt een starttarief per opdracht. Dat is voornamelijk een administratieve zaak, want natuurlijk kost het ‘opstarten’ van de computer in werkelijkheid geen geld. In het starttarief zit de tijd die opgaat aan het overleggen over de opdracht, de vrijblijvende demo, eventuele correcties, het factureren en andere aspecten van de bedrijfsvoering (zoals de website, advertentiekosten, enzovoorts).

Veel klanten hebben zo hun eigen idee van de manier waarop de prijs tot stand zou moeten komen. Zo hoor ik vaak de volgende drie vragen.

“Wat kost het inspreken van onze telefooncentrale?” – De klant vraagt om een projectprijs

“Wat kost het inspreken van een filmpje van ongeveer tien minuten?” – De klant vraagt om een prijs op tijdsbasis

“Hoeveel kost het per filmpje als ik de komende weken tien filmpjes in laat spreken?” – De klant vraagt om een stuksprijs

Vanuit het perspectief van de klant is dat dan een begrijpelijke en heldere vraag. Die is bezig met een telefooncentrale of een reeks filmpjes en die wil graag een duidelijk bedrag horen. Ik als voice-over weet dan echter nog niet genoeg;
is het voor een voice response systeem (voor veel mensen de ‘telefooncentrale’) met drie losse tekstjes, of een boomstructuur van zes kantjes in drie talen? Hoeveel tekst wordt er in die tien minuten gepropt? Hoe lang zijn die tien filmpjes per stuk en wat gebeurt er als het project na drie filmpjes alweer stopt omdat er toch teveel tijd in gaat zitten? Dan heb ik mijn prijs gebaseerd op veel meer werk!

Als ik dat allemaal niet weet, kan ik niet anders doen dan ruim inzetten. Maar ja, dat is niet handig, als je scherpe tarieven voor inspreekwerk wilt bieden!

De beste methode om een voor iedereen eerlijke prijs te bepalen is vaak dan ook een prijs per woord EN een starttarief.

U vermoedde waarschijnlijk al dat het inspreken niet zo lang duurt. Gek genoeg duurt het relatief langer als de tekst korter is, omdat bij kortere teksten heel veel informatie EN emotie (ook ‘enthousiast maar zakelijk klinken’ is een emotie) worden overgedragen. Dat doe ik dan dus vaker overnieuw. Langere lappen tekst moeten natuurlijk wel zorgvuldig worden ingesproken, maar niet met de energie van een commercial van 30 seconden: de luisteraar zou er knettergek van worden!

Nabewerkingstijd is gemiddeld het dubbele of het drievoudige van de inspreektijd. In de nabewerking wordt een opname gefilterd en bewerkt, worden versprekingen en retakes er uit geknipt en wordt de opname gesplitst in losse bestanden met de juiste bestandsnaam. Ook moet er later vaak nog iets worden aangepast of aangevuld (bijvoorbeeld omdat een tekst te lang blijkt voor de bijpassende beelden), maar ook dat is meegenomen in het tarief.

Voor hele grote opdrachten (projecten die over een of meer jaren lopen) offreer ik ook wel eens op basis van ‘per minuut schoon materiaal’. Dat doe ik bijvoorbeeld voor een aanbieder van cursussen, die mij geregeld grote PDF-bestanden stuurt. Die staan vol met informatie die niet gelezen hoeft te worden (onderschriften, tussenkoppen, tabellen) dus woorden tellen is dan een nachtmerrie en pagina’s tellen werkt ook niet want de ene pagina staat propvol en de andere heeft een illustratie en drie woorden tekst.

Een prijs per stuk is af te spreken bij zeer uniforme teksten, zoals ik bijvoorbeeld vaak inspreek voor een online makelaar: dat zijn altijd clips van eenzelfde lengte en structuur. Ook dit doe ik pas als er duidelijke afspraken zijn over gemiddelde volumes per maand en over het factureringsmoment (bijvoorbeeld maandelijks of na elke 20 clips).

Hoe dan ook: als u een prijsopgave wilt voor het inspreken van uw telefooncentrale, bedrijfsfilm of instructiemateriaal, mail of bel me dan gewoon. Echt, het opnemen van de telefoon en het sturen van een mailtje doe ik gratis 😉 Sterker nog, ik maak met plezier een korte demo van bijvoorbeeld de eerste minuut, zodat u exact weet wat u mag verwachten. Mijn prijs baseer ik op het aantal woorden, maar uiteindelijk ook op zaken als het niveau van de tekst en in de hoop de beste deal te bieden. Inmiddels gingen honderden klanten u voor (lang niet alle klussen komen op deze site) en ze zijn allemaal dik tevreden. Sterker nog, inmiddels weet ik dat ruim 70% van mijn klanten nog eens terug komt met extra opdrachten! (De overige 30% heeft voornamelijk eenmalige projecten, zoals telefooncentrales.)

Mag ik u helpen met uw project? We maken er samen iets moois van!

Martijn Warnas